TEATRZYK KUKIEŁKOWY 'ŁYŻKOLANDIA”
PROWADZENIE: mgr Agnieszka Kochańska – Pojawa, mgr Joanna Rozalewska, mgr Emilia Winnicka.
Pomysł stworzenia teatrzyku kukiełkowego z elementami biblioterapii powstał jako odpowiedź na potrzeby uczniów z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, a także tych z dużymi ograniczeniami ruchowymi. Dzięki „Łyżkolandii” nasi podopieczni mogą zaistnieć wśród społeczności szkolnej, a tym samym podnieść swoją samoocenę.
Podczas zajęć wykorzystywane są elementy muzykoterapii, arteterapii, szeroko pojętej terapii poprzez sztukę, a wszystko to podawane jest uczniom w formie zabawy. Kolejnym celem tych zajęć jest wzajemna integracja naszych uczniów z uczennicami z pobliskiej, zaprzyjaźnionej szkoły.
Efektem całorocznej pracy uczniów jest przedstawienie, na które zaproszeni są rodzice i cała społeczność szkolna.
KONCEPCJA HALLIWICK
W naszym Ośrodku prowadzone są zajęcia pozalekcyjne od 2017 r. Koncepcją Halliwick dla uczniów Szkoły Podstawowej. Głównym celem Koncepcji Halliwick jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania się w wodzie. W tej koncepcji wykorzystuje się zabawy, gry oraz różnego rodzaju aktywności celem oswojenia i przystosowania psychicznego do środowiska wodnego. Wynikiem tego jest niezależne poruszanie się w wodzie i pływanie. Poza tym wspomaganie rozwoju motorycznego, poznawczego, psychicznego i społecznego. Poznanie swoich możliwości motorycznych i wzbudzenie nowego potencjału ruchowego. Poprzez środowisko wodne uzyskuje się również lepsze efekty terapeutyczne takie jak:
- lepszą kontrolę reakcji posturalnych,
- normalizację napięcia mięśniowego,
- poprawa zakresów ruchomości w stawach,
- wzmocnienie osłabionych grup mięśniowych,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- obniżenie dolegliwości bólowych,
- kształtowanie więzi społecznych i wzajemne motywowanie poprzez pracę w grupie,
- kształtowanie poczucia niezależności i samodzielności oraz decydowanie o sobie,
- kształtowanie poczucia sprawstwa,
- kształtowanie zachowań społecznych związanych z zachowaniem bezpieczeństwa,
- radzenia sobie w sytuacjach trudnych i nietypowych.
Opanowanie pływania przez ucznia osiąga się dzięki stopniowemu zdobywaniu przez niego podstawowych umiejętność pływackich, rozpoczynając od poznania środowiska wodnego, poprzez opanowanie umiejętności przebywania i swobodnego poruszania się w wodzie, aż po elementarne czynności pływackie.